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dc.contributor.authorTrezzi, Clóvispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-22T17:52:23Z-
dc.date.available2019-08-22T17:52:23Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11690/1188-
dc.description.abstractThis research deals with the aesthetic experience of the school. Starting from the pedagogy that was born between the seventeenth and eighteenth centuries, it analyzes from the point of view of aesthetic experience the pedagogical model implanted in that period by João Batista de La Salle, considered by Gauthier and Tardif (2014) and Manacorda (2010) as precursor or even founder of modern pedagogy. The pedagogy of the passage from the seventeenth to the eighteenth century, ecclesial and Christian, is placed in dialogue with republican, state and secular education that emerged in the change from the eighteenth to the nineteenth century and gave rise to the universalization of elementary education. The aesthetic reading of modern pedagogy serves as illumination to make a reading of the current education crisis in Brazil. The theoretical elements used in the first part of the research are the basis for reading the Complete Works of La Salle (2012) that show his pedagogical thinking that, in synthesis, is called in this thesis of aesthetics of inclusion. The last two chapters, from the analysis of educational documents and reports of the last four years in Brazil, reveal, in synthesis, what in this thesis is called the aesthetics of exclusion. The thesis holds that this aesthetic of exclusion contrasts with that of the Christian Schools of La Salle. The methodological approach proposes a hermeneutics with the objective of seeking, in the aesthetics of the inclusion of the schools of La Salle, some theoretical elements of educational policy that can contribute to the Brazilian education of the XXI century, whose aesthetics of exclusion reaches mainly the poorest, target public of the Christian Schools. As a hermeneutical aid, the thesis works with images inserted throughout the text to illustrate the analysis and facilitate the understanding of the context. The thesis achieves its objective by demonstrating that the aesthetic proposals for inclusive education presented in the writings of La Salle remain plausible as pedagogical hypotheses to overcome certain difficulties of the school of the 21st century in ensuring the inclusion of all Brazilian children in school.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade La Sallept_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducationen
dc.subjectAesthetic experienceen
dc.subjectLa Salleen
dc.subjectInclusionen
dc.subjectExclusionen
dc.subjectUniversalization of educationen
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectExperiência estéticapt_BR
dc.subjectLa Sallept_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectExclusãopt_BR
dc.subjectUniversalização da educaçãopt_BR
dc.titleDa experiência estética à estética da inclusão na pedagogia de La Salle: um referencial teórico para analisar a crise da educação brasileirapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisorPauly, Evaldo Luispt_BR
dc.degree.localCanoas, RSpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu)pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa trata da experiência estética da escola. Partindo da pedagogia que nasceu entre os séculos XVII e XVIII, analisa do ponto de vista da experiência estética o modelo pedagógico implantado nesse período por João Batista de La Salle, considerado por Gauthier e Tardif (2014) e Manacorda (2010) como precursor ou mesmo fundador da pedagogia moderna. A pedagogia da passagem do século XVII para o XVIII, eclesial e cristã, é colocada em diálogo com a educação republicana, estatal e laica, que surgiu na mudança do século XVIII para XIX e deu origem à universalização da educação elementar. A leitura estética da pedagogia moderna serve como iluminação para fazer uma leitura da atual crise de educação no Brasil. Os elementos teóricos utilizados na primeira parte da pesquisa são a base para a leitura das Obras Completas de La Salle (2012) que mostram o seu pensamento pedagógico que, em síntese, é chamada nesta tese de estética da inclusão. Os dois últimos capítulos, a partir da análise de documentos e relatórios educacionais dos últimos quatro anos no Brasil, revelam, em síntese, aquilo que nesta tese é chamado de estética da exclusão. A tese sustenta que esta estética da exclusão contrapõe-se àquela das Escolas Cristãs de La Salle. A abordagem metodológica propõe uma hermenêutica com o objetivo de buscar, na estética da inclusão das escolas de La Salle, alguns elementos teóricos da política educacional que possam contribuir com a educação brasileira do século XXI, cuja estética da exclusão atinge sobretudo os mais pobres, público alvo das Escolas Cristãs. Como auxílio hermenêutico, a tese trabalha com imagens inseridas ao longo do texto para ilustrar a análise e facilitar a compreensão do contexto. A tese alcança seu objetivo ao demonstrar que as propostas estéticas para a educação inclusiva apresentadas nos escritos de La Salle permanecem plausíveis como hipóteses pedagógicas para superar determinadas dificuldades da escola do século XXI em garantir a inclusão de todas as crianças brasileiras na escola.pt_BR
dc.contributor.advisorcoLeon, Diego Antonio Muñozpt_BR
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