Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorValdebenito, Paulina Alejandra Almazánpt_BR
dc.date.accessioned2016-10-25T22:01:28Z-
dc.date.available2016-10-25T22:01:28Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11690/594-
dc.description.abstractA educação como campo de saber está permeada por múltiplos acontecimentos que se dão no cotidiano dos espaços educativos e esta pesquisa, especificamente, se dá no âmbito de uma escola especial. É a partir do olhar hermenêutico de uma fisioterapeuta que serão desenvolvidos alguns temas vinculados ao ingresso das políticas de saúde (o chamado “acontecimento SUS”) no contexto institucional da APAE Bento Gonçalves, com implicações no convívio diário de todas as pessoas que circulam neste lugar. Trata-se de mudanças na cultura institucional e de transformações nas práticas de cuidado que envolvem modos de existir, conviver e aprender. Percorrerei as referências teóricas que aproximam a educação e a saúde, na busca de compreender como o enlace das macropolíticas desses dois campos interfere sobre as micropolíticas do cotidiano, onde as práticas concretas dão materialidade à história social e política brasileira. Assim, a partir de uma atitude etnometodológica, inspirada na antropologia interpretativa de Geertz e dos pensamentos sobre processo de singularização de Guattari, esta pesquisa participante se dá na busca de sentidos, por uma pesquisadora implicada diretamente com a APAE de Bento Gonçalves, tentando compreender os efeitos do encontro entre a educação e a saúde nas práticas cotidianas. O cuidado emerge como categoria potencialmente integradora das áreas e uma formação profissional continuada que leve em conta as práticas cotidianas aparece como necessidade da própria vocação institucional humanista de cuidado e assistência.pt_BR
dc.description.abstractAs part of the universe knowledge, Education is fulfilled by many events happening in the daily activities of school environment. This research paper is developed inside of a school for disabled children. From an therapist hermeneutic view, some issues related to public health proceedings (called “SUS event”) are established into the APAE Bento Gonçalves institutional context. Those changes will have consequences in the routine shared duties of all people of this place. It will deal on institutional habits changes and transformations in the care procedures and shared lives/ existence and learning of all people involved. It will be reviewed the theoretical references to get Education and Health closer and will look for understanding how the macropolitical relations inside these two areas interferes on the ordinary micropolitical activities, where the real practices create the Brazilian Social History and Politics. Therefore, starting from an etnomethodological approach based in Geertz’s interpretative anthropology and Guattari’s singularizing process opinions, this participative research looks for meanings with the author involved itself in the same task in the APAE in Bento Gonçalves, trying to understand the effects on the daily care where Health and Education meet in the daily activities. The conception of “care” merges as one potentially involving cathegory of areas and a continuous professional trainning, considering the daily practices appearing as the humanistic institutional vocation in care and assistance itself.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherCentro Universitario La Sallept_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subjectSociabilidadespt_BR
dc.subjectMicropolíticapt_BR
dc.subjectPráticaspt_BR
dc.subjectCuidadopt_BR
dc.titleO “acontecimento SUS” na APAE Bento Gonçalves/RS: rumo à educação em saúdept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorRatto, Cleber Gibbonpt_BR
dc.degree.localCanoas/RSpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação (PPGEdu)pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
Appears in Collections:Dissertação (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paavaldebenito.pdf542.05 kBpdfView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.