Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/584
Authors: Cemin, Alexandra
Title: A evasão escolar no Ensino Médio na visão da escola Estadual Santa Catarina de Caxias do Sul - RS
Keywords: Ensino de matemática;Evasão escolar;Educação cidadã
Issue Date: 2011
Publisher: Centro Universidade La Salle
Abstract: Este trabalho tem como objetivo fazer um estudo sobre os alunos que abandonam a escola, com a intenção de compreender os motivos que os levam a desistirem da escola. A população pesquisada é da educação básica, 1ª séries do ensino médio do noturno de uma escola estadual, localizada em Caxias do Sul – RS, nessa série constata-se que o problema se mostra mais grave. O ensino de matemática entra em questão pela opção de pesquisa, a pesquisa-ação, ciências exatas é a área de atuação dessa professora que vos escreve. A fundamentação teórica é embasada em Freire, D’Ambrósio, Skovsmose, Patto, dentre outros. A evasão escolar no Brasil e a educação para a cidadania de jovens trabalhadores irão nortear alguns pontos dessa pesquisa. A presente pesquisa tem a pretensão de desestabilizar os leitores para repensarem o ensino. Os dados apontados são reveladores, pois mostram o número real da evasão escolar, com uma amostra de uma das melhores escolas estaduais da cidade; a realidade de muitos jovens que ficam expostos à violência enquanto não estão frequentando um banco escolar.
This work aims to make a study about students leaving school and to understand the reasons that lead them to drop out of school. The target population is the first grade of elementary education, (equivalent to GCSE in British Education) in a public school, in a night shift, located in Caxias do Sul – RS. The problem in this grade appears to be even more worsening. The teaching of mathematics comes into question by the choice of research, the action-research and also because exact science is the area of performance of this teacher who writes. The theoretical framework is based on Freire, D'Ambrosio, Skovsmose, Patto, among others. The school dropout rate in Brazil and citizenship education of young workers will guide some points of this research. The current study has the intention of destabilizing readers to rethink education. The data pointed here are revealing because they show the actual number of dropouts, considering the sample of one of the best public schools in the city; and the reality of many young people who are exposed to violence as a result for not have been attending school.
metadata.dc.contributor.advisor: Andreola, Balduíno Antonio
Appears in Collections:Dissertação (PPGE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
acemin.pdf1,11 MBpdfView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.