Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/587
Authors: Silva, Charles Dorneles da
Title: Gestão Educacional: um estudo de caso na Rede La Salle
Keywords: Província Lassalista;Porto Alegre;Gestão educacional
Issue Date: 2011
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: Esta dissertação, de cunho qualitativo, apresenta-se como um estudo de caso. O tema da pesquisa é a gestão educacional, delimitado na relação entre a Província Lassalista de Porto Alegre e o Colégio La Salle Santo Antônio, uma de suas mantidas, no que se refere à forma de gestão. Tem como objetivo final analisar os discursos norteadores e como estavam configurados os processos e práticas de gestão educacional na Rede La Salle, em nível de Mantenedora, entre 2006 e 2009, e de que forma os mesmos incidiram sobre o modo de gestão no Colégio La Salle Santo Antônio. Para atingir tal objetivo, foram adotados dois procedimentos de coleta de dados: análise documental, com base em documentos orientadores da Província Lassalista de Porto Alegre e em pressupostos teóricos de autores que discutem a gestão educacional; e entrevista semiestruturada realizada com os Diretores Administrativo e de Educação da Província Lassalista de Porto Alegre e com os gestores do Colégio (Diretor e Supervisores Administrativo e Educacional). A partir do conjunto de dados coletados, foram analisados os desafios e perspectivas relativos aos modos de gestão adotados pela Rede La Salle, elaborando-se o trabalho em quatro capítulos. O primeiro traz o Referencial Teórico, no qual se estabelece um diálogo com autores que discutem aspectos atinentes à gestão educacional. O segundo apresenta uma visão panorâmica sobre o surgimento das obras Lassalistas no Brasil e no mundo e contextualiza, dentro desse cenário, a Província Lassalista de Porto Alegre, campo empírico da pesquisa. Além disso, compila os estudos realizados, em termos de dissertações e teses, sobre a temática em pauta. O terceiro explicita os procedimentos metodológicos orientadores do estudo. O quarto traz o resultado da análise dos dados coletados, a partir da técnica de Análise de Conteúdo, proposta por Bardin (2010). Como conclusões do estudo, constatou-se que investimentos equilibrados, projetos, serviços diferenciados e valorização dos profissionais envolvidos, como professores, gestores e também os alunos, foram fatores determinantes para o crescimento do Colégio La Salle Santo Antônio durante o período de 2006 a 2009. Pela análise dos documentos e entrevistas com os gestores, foi possível concluir que a forma de gestão aplicada pela Rede La Salle, no que se refere ao Colégio La Salle Santo Antonio, vem se mostrando eficiente.
This dissertation, of qualitative character, is presented as a case study. The research topic is the management of education, and it analyzes the relationship between the Lasalian Province of Porto Alegre and the College La Salle Santo Antônio, one of its held, with regard to the form of management. It aims to analyze the guiding discourses and as the processes and practices in educational management on the Network La Salle were configured, at the level of Maintainer, between 2006 and 2009, and how they focused on how to manage the College La Salle Santo Antônio. To achieve this aim, two procedures were adopted for data collection: document analysis, based on the guiding documents of the Lasallian Province of Porto Alegre and theoretical research of authors who discuss the educational management; and semi-structured interview held with the Administrative and Education Directors of the Lasallian Province of Porto Alegre and with the managers of the College (Administrative and Educational Directors and Supervisors). Based on the collected data, the challenges and prospects for the management methods adopted by the Network La Salle were analyzed, and the final paper is presented in four chapters. The first chapter provides the theoretical framework, and it establishes a dialogue with authors who discuss issues pertaining to educational management. The second presents an overview of the emergence of Lasallian works in Brazil and the world, and contextualizes, in this scene, the Lasallian Province of Porto Alegre, empirical field of the research. Besides it compiles the studies in terms of dissertations and theses on the subject at hand. The third explains the methodological procedures that guided the study. The fourth gives the result of analysis of data collected from the technique of content analysis proposed by Bardin (2010). As the study's conclusions As conclusions of the study, it was possible to detect that balanced investments, projects, and enhancement of differentiated professional services, such as teachers, managers and also students, were determining factors for the growth of College La Salle Santo Antônio during the period 2006 to 2009. Through the analysis of the documents and interviews by the managers, it has become possible to conclude that the form of managing of business applied by the La Salle Network, in reference to the Colegio La Salle Santo Antônio, is showing to be efficient.
metadata.dc.contributor.advisor: Silva, Denise Quaresma da
Appears in Collections:Dissertação (PPGE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cdsilva.pdf460,35 kBpdfView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.