Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/590
Authors: Chaves, Juliana Fátima da Silva
Title: Itinerários do SENAC/RS: olhares sobre as trajetórias de profissionais surdos(as)
Keywords: Educação profissional;Currículo;Acessibilidade;Inclusão;Ações afirmativas;Identidade;Representação;Poder
Issue Date: 2011
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: O tema da presente dissertação propõe a discussão acerca das trajetórias de profissionais surdos contratados por meio da lei de cotas para pessoas com deficiência. O objetivo foi analisar os cenários que constituem estas trajetórias e como os sujeitos envolvidos no programa de qualificação oferecido pelo SENAC/RS as significam. A metodologia utilizada para capturar estes significados foram análise documental e entrevistas, com fundamentação teórica embasada nos estudos culturais em educação, sob a ótica curricular. O aprofundamento dos estudos possibilitou agrupar enunciados que constituem práticas discursivas em unidades de análise que correspondem a questões de identidade, representação e relações de poder imbricadas nas negociações desenvolvidas neste processo de inclusão e permanência do sujeito surdo no contexto profissional.
The theme of this dissertation proposes the discussion of the trajectory of deaf professionals hired by the quota law for people with disabilities. The aim was to analyze the scenarios of these trajectories and how the subjects involved in the training program offered by SENAC/RS give meaning to these. The methodology used to capture these meanings was documentary analysis and interview based in cultural studies in education from the perspective of curriculum. The thorough study allowed grouping statements that constitute discursive practices in analysis units which correspond to issues of identity, representation and power relations intertwined in the negotiations developed in this process of inclusion and permanence of deaf in a professional context.
metadata.dc.contributor.advisor: Colling, Ana Maria
Appears in Collections:Dissertação (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jfschaves.pdf2.3 MBpdfView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.