Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/642
Authors: Paula, Jeanine Bender de
Title: Consumo - um ponto de vista cultural visando uma educação ao consumo consciente na terceira idade: elaboração de uma cartilha de orientação e prevenção aos idosos no mercado de consumo
Keywords: Consumo;Cultura;Superendividamento;Educação
Issue Date: 2012
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: A presente pesquisa trata especificamente da cultura do consumo e os reflexos em nossa sociedade de informação, ou seja, diante de como o consumo tem sido visto na atual modernidade, englobando o consumo material, e as suas formas de resistência. A pesquisa se detém no público da Terceira Idade e suas implicações no mercado consumidor, incluindo o endividamento progressivo e suas consequências, tendo em vista o consumo, atual e desmedido, bem como as facilidades e possibilidades desse crédito ao consumidor idoso, repercutindo, muitas vezes em exclusão social. Daí, a necessidade de um respaldo jurídico visando um equilíbrio dessa relação contratual, consubstanciados na Constituição Federal, no Código de Proteção e Defesa do Consumidor e no Estatuto do Idoso. Ao final, apresenta a produção de uma cartilha de cunho orientador e preventivo, especialmente aos idosos nas relações de consumo.
The present study deals specifically with consumer culture and its repercussion on our information society, in other words, as consumption has been seen in the present modernity, encompassing material consumption and its forms of resistance. The research focus on senior community and its implications on the consumer market, including the progressive indebtedness and its consequences, considering the excessive consumption, as well as the facilities and credit possibilities of this elderly consumer, often leading to social exclusion. Hence the need for legal support in order to balance this contractual relationship embodied in the Constitution, the Consumer Protection Code and the Elder Statute. The article concludes with the production of a booklet of guidance and preventive nature, especially to elder in consumer relations.
metadata.dc.contributor.advisor: Graeff, Lucas
metadata.dc.contributor.advisorco: Schwartz, Germano
Appears in Collections:Dissertação (PPGMSBC)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jbpalula.pdf669,46 kBpdfView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.