Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/910
Authors: Dreyer Netto, João Santos
Title: PROEJA: da invisibilidade excludente à visibilidade cidadã
Keywords: Educação;Trabalho;Inserção social;PROEJA;Políticas públicas;Justiça educacional
Issue Date: 2012
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: A dissertação “PROEJA: da invisibilidade excludente à visibilidade cidadã” propõe-se a investigar as situações que envolvem alunos do Programa Nacional de Integração da Educação Profissional à Educação Básica na Modalidade da Educação de Jovens e Adultos (PROEJA), maiores de dezoito anos, no IFET, unidade de Porto Alegre, os quais foram alijados do processo educativo convencional e que estão, portanto, impedidos, por não portarem certificação ou diploma, de exercerem atividade pelas quais percebam melhor remuneração devido à sua baixa escolarização e à inexistência de formação profissional adequada, juntamente com as modificações sócio-profissionais vivenciadas pelos educando, desde o ingresso à conclusão do PROEJA. O principal objetivo da pesquisa é analisar a justeza e a justiça dessa política de inserção social através do ensino profissionalizante.
The dissertation “PROEJA”: da invisibilidade excludente à visibilidade cidadã” proposes to investigate the situation that involve studentes of The National Programme for Integration of Professional Education to Basic Education the modality of education for youth and adults (PROEJA), in IFET - Porto Alegre. These students are over eighteen years of age, were excluded from the convencional educational process, are prevented, by not possessing a certificate or diploma, from exercising better paid activities because of their low education and lack of adequate professional training, and by the socio-professional changes experienced by students, from the beginning to the completion of PROEJA. The main objetive of this research is to analyze the correctness and justice of this policy of social insertion through Professional education.
metadata.dc.contributor.advisor: Pauly, Evaldo Luis
Appears in Collections:Dissertação (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jsdreyernetto.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.