Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/920
Authors: Silva, Paulo César Azevedo
Title: Políticas de fidelização dos estudantes na educação superior: Um estudo do Unilasalle Canoas/RS
Keywords: Educação;Gestão da Educação Superior;Ensino Superior;Evasão;Políticas de fidelização
Issue Date: 2014
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: Esta dissertação caracteriza-se por ser uma pesquisa qualitativa do tipo estudo de caso. A questão central é: como se apresentam as políticas de fidelização dos estudantes na educação superior: um estudo do Unilasalle Canoas/RS. A pesquisa tem por objetivo analisar a política de fidelização dos estudantes de graduação do Centro Universitário La Salle de Canoas/RS – Brasil, no período de 2010-2013. Os instrumentos para coleta de dados são: análise documental e questionário. Os sujeitos participantes da pesquisa foram os alunos formandos do primeiro semestre de 2014 do Unilasalle. A análise de dados se deu conforme a análise de conteúdos proposta por Bardin. Tal processo gerou 6 categorias: 1) política de financiamento da IES; 2) currículo ligado ao mercado e à vida; 3) demanda por metodologias ativas; 4) o aluno é uma pessoa que reclama por vínculo; 5) espaços físicos diferenciados: ensinoaprendizagem além da sala de aula; 6) gestão acadêmica próxima do aluno. Por fim, serão apresentadas propostas para viabilizar a efetiva fidelização dos alunos no Ensino Superior, por entender que isso significa ir além do acesso e até mesmo da permanência.
This dissertation is characterized by being a qualitative research of case study type. The central research question is: how are the policies of retaining the loyalty of students in Higher Education: a study of the Unilasalle Canoas RS. The research aims to analyze the policy of customer loyalty of undergraduate students of the Centro Universitário La Salle Canoas RS - Brazil, in the period 2010-2013. The data collection instruments are: documentary analysis and questionnaire. The survey subjects were the Unilasalle graduating students of the first semester of 2014. The data analysis was a content analysis proposed by Bardin. This process resulted in 6 categories: 1) IES funding policy; 2) curriculum linked to the market and life; 3) demand for active methodologies; 4) the student is a person who complains for link; 5) differentiated physical spaces: teaching and learning beyond the classroom; 6) academic management close to the student. Finally, proposals will be presented to enable the effective retaining of loyalty of students in Higher Education, for understanding that it means to go beyond access and even of permanence.
metadata.dc.contributor.advisor: Fossatti, Paulo
Appears in Collections:Dissertação (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pcasilva.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.