Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11690/921
Authors: Mattos, Rejane Maria Cunha
Title: Desafios para uma educação emancipatória
Keywords: Educação;Ensino profissional;Trabalho;Emancipatória;Políticas públicas;Educação profissional
Issue Date: 2014
Publisher: Centro Universitário La Salle
Abstract: O presente trabalho de dissertação, Desafios para uma Educação Emancipatória, faz parte da linha de pesquisa Gestão, Educação e Políticas Públicas, tendo como objetivo examinar e aprofundar a questão sobre a formação dos alunos “trabalhadores”, verificando se a partir do preparo técnico, eles vivenciaram processos de emancipação social com novas possibilidades de inserção profissional. Este trabalho compreende basicamente dois momentos essenciais em sua estrutura: primeiramente apresenta as origens do trabalho, seus conceitos fundamentais e os aspectos históricos da educação profissional no Brasil. Finalizando esta primeira parte, são analisadas diferentes compreensões sobre emancipação social na perspectiva de diferentes pensadores. O segundo momento da presente dissertação inclui os procedimentos metodológicos que foram utilizados para a efetivação da pesquisa qualitativa, a análise das informações e dados obtidos pelos alunos egressos dos cursos técnicos de Meio Ambiente e Biblioteconomia, em termos de compreensões que os alunos trabalhadores elaboram sobre a atividade profissional que desempenham no meio social onde atuam.
The present work of dissertation, Challenges for Emancipatory Education, is part of the Management, Education and Public Policies research field. It aims at examining and deepening the working students formation issue, checking whether they have experienced social emancipation process with new possibilities of professional insertion from technical school. This study basically comprehends two major subjects in its structure: firstly it introduces labor sources, its elementary concepts and the historic aspects of professional Education in Brazil. Having closed this first part, different understanding about social emancipation under the perspective of different thinkers are taken in consideration. The second moment of the present study includes methodological procedures which were taken for qualitative research to be carried out, information and data gotten by the students who came from Environment and Bibliotechonomy technical school out of understanding which working students come to about the professional activity they perform, in the social environment where they live.
metadata.dc.contributor.advisor: Andreola, Balduino Antonio
Appears in Collections:Dissertação (PPGE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rmcmattos.pdf1,74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.