DSpace Repository

Reestruturação Curricular no estado do Rio Grande do Sul no Ensino Médio Politécnico: uma possibilidade de descolonialidade do saber

Show simple item record

dc.contributor.author Gonzaga, Jorge Luiz Ayres pt_BR
dc.date.accessioned 2019-02-13T16:17:59Z
dc.date.available 2019-02-13T16:17:59Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11690/1119
dc.description.abstract The present study aims to analyze the curricular restructuring carried out in the State of Rio Grande do Sul in the period between 2011 to 2014, called Polytechnic High School. It sought to understand the extent to which this restructuring contributed to the qualification of public education. The theoretical reference is articulated in three conceptions and its possible approximation, being those proposed by Karl Marx explicit in Historical and Dialectical Materialism; the conceptions of Modernity / Coloniality / Decoloniality of knowledge and power elaborated by Aníbal Quijano allied to the Philosophy of the Liberation of Enrique Dussel and, finally, the notions of Popular Education conceived by Paulo Freire. In Marx, it was tried to establish the conceptions of the world and of humanity as well as the criticisms to the structures of capitalism and the possibility of overcoming this one. In Dussel, we seek to establish the relations of capitalism in Latin America from the political, economic and social sphere and, above all, in the relations of learning in the epistemological and pedagogical aspects. With Freire, we discuss Popular Education as an ontological and epistemological process that contributes to and with social transformation. The methodology used is based on Historical Materialism and Dialectic, takes the Content Analysis as a strategy for the systematic review of dissertations, theses, and documents on the curricular restructuring of the Polytechnic Secondary School. The research pointed out that the Restructuring of the Polytechnic High School achieved advances in the qualification of learning in this stage of Basic Education. Signaled advances in relation to the curricular organization highlighting the Integrated Seminar as an articulator between the curriculum and the research, thus enabling other pedagogical actions. Regarding the obstacles, there was a lack of State policy for public education, deficiencies in initial and continuing teacher training. On the other hand, the curricular restructuring implemented by SEDUC-RS contributed qualitative contributions to the Secondary School, in synthesis, the construction and experience of the citizenship, translated in the experimentation of the autonomy by the students stand out. en
dc.language.iso pt_BR pt_BR
dc.publisher Universidade La Salle pt_BR
dc.rights Open Access en
dc.subject Reestruturação Curricular pt_BR
dc.subject Ensino Médio Politécnico pt_BR
dc.subject Descolonialidade do Saber pt_BR
dc.subject Educação Popular pt_BR
dc.subject Formação de Professores pt_BR
dc.subject Curricular restructuring en
dc.subject Polytechnic high school en
dc.subject Descoliality of knowledge en
dc.subject Popular education en
dc.subject Teacher training en
dc.title Reestruturação Curricular no estado do Rio Grande do Sul no Ensino Médio Politécnico: uma possibilidade de descolonialidade do saber pt_BR
dc.type Tese pt_BR
dc.contributor.advisor Silva, Gilberto Ferreira da pt_BR
dc.degree.local Canoas - RS pt_BR
dc.publisher.program Programa de Pós-Graduação em Educação - (PPGEdu) pt_BR
dc.publisher.country BR pt_BR
dc.description.resumo O presente estudo tem por objetivo analisar a reestruturação curricular realizada no Estado do Rio Grande do Sul no período entre os anos de 2011 a 2014, denominado de Ensino Médio Politécnico. Procurou compreender em que dimensão esta reestruturação contribuiu ou não para qualificação da educação pública. O referencial teórico está articulado em três concepções e sua possível aproximação, sendo elas a proposta por Karl Marx explicitadas no Materialismo Histórico e Dialético; as concepções de Modernidade/ Colonialidade/Descolonialidade do saber e poder elaboradas por Aníbal Quijano aliado a Filosofia da Libertação de Enrique Dussel e, por último, as noções de Educação Popular concebidos por Paulo Freire. Em Marx buscou-se estabelecer as concepções de mundo e de humanidade bem como as críticas às estruturas do capitalismo e a possibilidade de superação deste. Em Dussel procuramos estabelecer as relações do capitalismo na América Latina desde a esfera política, econômica e social e, sobretudo, nas relações da aprendizagem nos aspectos epistemológicos e pedagógicos. Com Freire discutimos a Educação Popular como processo ontológico e epistemológico que contribui para e com a transformação social. A metodologia utilizada está alicerçada no Materialismo Histórico e Dialético, toma a Análise de Conteúdo como estratégia para a revisão sistemática das dissertações, teses e documentos sobre a reestruturação curricular do ‘Ensino Médio Politécnico’. A pesquisa apontou que a Reestruturação do Ensino Médio Politécnico obteve avanços na qualificação da aprendizagem nessa etapa da Educação Básica. Sinalizou avanços em relação a organização curricular destacando o Seminário Integrado como articulador entre o currículo e a pesquisa, assim possibilitando outras ações pedagógicas. Em relação aos entraves verificou-se a falta de política do Estado para a educação pública, a deficiência na formação inicial e continuada dos docentes. Por outro lado, a reestruturação curricular implementada pela SEDUC-RS aportou contribuições qualitativas ao Ensino Médio, em síntese destaca-se a construção e vivência da cidadania, traduzidas na experimentação da autonomia por parte dos estudantes pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account